Hoeveel kinderen gaan huilend, misselijk en met buikpijn naar school, omdat het ze niet lukt de rekentafels te automatiseren? Het is één van de kenmerken van dyscalculie, waar je ook last van kunt hebben als je dyslexie hebt. Dat zijn toch al snel gemiddeld 2 à 3 kinderen per klas die dagelijks geconfronteerd worden met taken die hen niet lukken en andere kinderen wel: zonder te tellen weten dat 3 + 5 acht is; 5 + 7 twaalf en 6 x 8 achtenveertig.
Rekenangst
Het vorige artikel over dyscalculie (I & W Magazine nr. 1-2017) van Nel Hofmeester ging over volwassenen. Deze keer kijken we naar dyscalculie bij kinderen en jongeren en de rol van het onderwijs. We zoomen in op twee dingen die ook voor volwassenen met dyscalculie herkenbaar zijn: rekenangst en de rol van taal bij het rekenen. Maak tenslotte kennis met een methode uit Singapore, waar niemand wiskunde uit zijn lespakket gooit!
Lees het hele artikel Dyscalculie in het onderwijs van Nel Hofmeester uit Impuls & Woortblind Magazine nr 2-2017. En kijk hoe je om kunt gaan met rekenangst en de talige kant van rekenen.