Blijf op de hoogte van het nieuws bij Impuls & Woortblind.
Email adres
Veilig en zonder spam

De impact van dyscalculie en dyslexie bij volwassenen

Dyscalculie en dyslexie gaan niet over. Ook als je gaat studeren of daarna tijdens je werk loop je ertegenaan. Deels tegen je eigen grenzen: dingen die met taal en/of rekenvaardigheid te maken hebben gaan nu eenmaal langzamer en moeizamer als je dyslexie of dyscalculie hebt.

Maar ook de omgeving werpt grenzen op. Werkgevers hebben vooroordelen en schatten jouw kwaliteiten vaak te laag in, mensen trekken te snel conclusies als je taal- of rekenfouten maakt die zij niet meer maken. Meer kennis zorgt voor meer begrip en meer oog voor hoe dyslectici en dyscalculie wél tot hun recht komen. Gelukkig hebben we onze Vlaamse zuiderburen: die maken hier werk van.

Onderzoek naar de impact van dyslexie en dyscalculie bij (jong) volwassenen

In Vlaanderen zijn ze een stuk verder dan in Nederland met onderzoek naar dyslexie en dyscalculie bij (jong) volwassenen. Voor het project Inclusie in 4D – Drempels en Diversiteit bij Dyslexie en Dyscalculie* hebben Vlaamse onderzoekers van o.a. de Universiteit Gent en de Arteveld Hogeschool alles uit de kast gehaald om een inhaalslag te maken in de kennis over dyslexie en dyscalculie. Onderdeel van dit project is een razend interessant artikel waarin ze alle recente onderzoeken bespreken en ook zelf een aantal onderzoeksvragen stellen. Centraal staat het welbevinden van mensen met dyslexie en dyscalculie.

Een paar ‘weetjes’ uit dit onderzoeksartikel:

  • zowel dyslexie als dyscalculie hebben een hoge comorbiditeit (samengaan met iets anders). Vaak met ‘elkaar’ maar ook met ADHD;
  • naar dyscalculie is 13 keer minder onderzoek gedaan dan naar dyslexie;
  • en dit terwijl  het evenveel voorkomt (rond de 5%) en terwijl rekenprestaties op de lagere school een betere voorspeller zijn voor de toekomstig (academische) succes dan leesvaardigheid!
  • met name moeite met tijdsbesef is iets waar veel (jong) volwassenen met dyscalculie last van blijven houden;
  • Er is te weinig oog voor de sterke kanten die dyslectici en dyscalculie hebben, zeker ook bij werkgevers.

Lezen dus, dat artikel ‘Het stopt nooit’ over de impact van dyslexie en dyscalculie!  Al is het veel tekst. Het bevat heel veel zinvolle informatie én herkenning, omdat er ook veel jong volwassenen met dyslexie en dyscalculie zelf aan het woord komen.

Kijktip: video over dyscalculie

Bekijk ook deze zeer informatieve video over ‘wat is dyscalculie‘ van dyscalculie expert Annemie Desoete.

En een recensie van het boekje Slagen in het hoger onderwijs met dyscalculie uit Impuls & Woorrtblind Magazine nr 1 2021. Dit kun je allemaal vinden op deze pagina van het 4D project.

Inclusie in 4D – Drempels en Diversiteit bij Dyslexie en Dyscalculie

Meer over het project ‘Inclusie in 4D:

De bestaande kennis over dyslexie/dyscalculie is versnipperd, beperkt tot bepaalde fases van de levensloop en vooral nog onvoldoende intelligent gebundeld. Er is behoefte aan meer inzicht in de problemen (‘drempels’) en in de werkzame hulpmiddelen (school, werk vinden, loopbaanontwikkeling, integratie in de vrije tijd). Momenteel kampen jongeren met dyslexie/dyscalculie vaak nog met onbegrip van bepaalde leerkrachten. Ook worden volwassenen met dyslexie/dyscalculie nog altijd minder geselecteerd voor jobs waar ze eigenlijk voor in aanmerking zouden moeten voor komen.  Rekruteringen zijn veelal gebaseerd op schriftelijke examens, waar snel lezen en foutloos schrijven van doorslaggevend belang zijn. De minder grote/verdiepende woordenschat van personen met dyslexie en de moeite met hoofdrekenen of kloklezen van personen met dyscalculie kan ten onrechte de indruk wekken dat het gaat om ‘minder verstandige’ sollicitanten, terwijl ze leerden ‘doorzetten’, ‘hulpmiddelen gebruiken’ en het ‘niet opgeven bij de minste tegenslag’, iets wat voor werkgevers een troef kan zijn.

Stad Gent kende daarom eind 2019 het City of People (CoP) impulsproject toe aan de Arteveldehogeschool om samen met UGent en IMEC de krachten te bundelen. Via het ‘inclusie in 4D’ project werd de bestaande kennis over dyslexie en dyscalculie intelligent gebundeld en actie-gericht gevisualiseerd. Er werd ook een alternatief sollicatieplatform/ protoype ontwikkeld om werkgevers te laten zien dat ze riskeren om hidden potentials te missen als ze zich uitsluitend baseren op standaard selectiecriteria.

Voor meer onderzoeks-realisaties en de publicaties verwijzen we naar: https://www.arteveldehogeschool.be/projecten/inclusie-4d-drempels-en-diversiteit-bij-dyslexie-en-dyscalculie.

3 juni 2021: gratis slot event van 4D project

Dit project loopt momenteel echter af. Iedereen met een hart voor personen met dyslexie en dyscalculie is uitgenodigd op het closing event.

Een meer gedetailleerde agenda volgt.  Het event is gratis en gaat door op 3 juni 2021 van 17-20 uur .

Meer informatie op : https://sites.google.com/view/inclusie-in-4d/homepage

1 reactie. Reactie plaatsen

  • Marieke van Oorschot
    2 april 2021 13:07

    Hallo
    Ik ben Marieke van Oorschot leeftijd 41 jaar
    Ik heb dyscalculie en ben eigenlijk opzoek naar leeftijdsgenoten die samen willen praten over de voor en nadelen van dyscalculie en elkaar hierdoor eventuele handvatten kunnen bieden.
    Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen.
    Vriendelijke groeten Marieke

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu
Blijf op de hoogte van het nieuws bij Impuls & Woortblind.
Email adres
Veilig en zonder spam