Van medisch model naar neurodiversiteit

|

Wanneer het gaat over dyslexie, dyscalculie, AD(H)D, autisme en andere eigenschappen word je nogal eens geconfronteerd met verschillende opvattingen, meningen en inzichten die met grote stelligheid worden gepresenteerd als feiten. Dit gebeurt niet alleen aan de borreltafel, maar ook in de wetenschap, in het onderwijs en tussen professionele behandelaars. Hoe kan het dat er zoveel verschillende meningen bestaan, – naast elkaar en tegenover elkaar – niet alleen in de praktijk, maar ook in de wetenschap?

Nel Hofmeester ontwart deze kluwen van meningen en brengt hem terug tot vijf modellen. Ieder model vertegenwoordigt een denkwijze die vaak een reactie is op de vorige. Het gaat om de volgende modellen:

Moreel model
Medisch model
Onderwijs- en opvoedmodel
Coping model
Neurodiversiteitsmodel

Lees het artikel Van medisch model naar neurodiversiteit uit Impuls & Woortblind Magazine nr. 1 van 2017 en doe er je voordeel mee als je weer eens in een gesprek belandt met iemand die nog een beetje in een ‘oud model’ is blijven hangen!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.