Het is eigenlijk te gek voor woorden dat vooraanstaande dyslexie experts in de media regelmatig uitspraken doen in de sfeer van ‘vooral goed oefenen’ en ‘dyslexie is vaak het gevolg van slecht onderwijs’.
Ondermijnend
Dyslexie experts Nel Hofmeester en Marzenka Rolak nemen in een mooi artikel in het Onderwijsblad van 3 oktober stelling in tegen dit fenomeen. Ontkenning van het bestaan van dyslexie of het vooral wijten aan slecht onderwijs doet gewoon geen recht aan de werkelijkheid, zo schrijven ze. Daarmee ondermijn je het zelfvertrouwen van kinderen én volwassenen die wel degelijk dyslectisch zijn. Alsof ze zich aanstellen…
Geen dyslect aan het woord
Bovendien is het schrijnend dat in alle ronkende berichten over dyslexie en wat eraan te doen valt, nooit een ouder van een dyslectisch kind of een dyslectische volwassene aan het woord komt. Experts doen het woord en prijzen en passant de methode aan waarin zij het meeste geloven.
Tools en zelfvertrouwen
Lees hieronder het artikel van Nel Hofmeester en Marzenka Rolak! Zij weten waar ze het over hebben: ze hebben beiden al vele mensen met dyslexie geholpen. Met tools én door te werken aan zelfvertrouwen. Want zonder geloof in jezelf lukt geen enkele methode.